ناتوانی های یادگیری چیست؟

ناتوانی های یادگیری یا اختلالات یادگیری، اصطلاحات چتری برای طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری هستند. ناتوانی یادگیری مشکلی از نظر هوش یا انگیزه نیست و کودکان دارای ناتوانی یادگیری تنبل یا کودن نیستند. در واقع، بیشتر آنها به اندازه دیگران باهوش هستند. مغز آنها به سادگی سیم‌کشی متفاوتی دارد – و این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات تأثیر می‌گذارد.

به زبان ساده، کودکان و بزرگسالان مبتلا به ناتوانی های یادگیری چیزها را متفاوت می بینند، می شنوند و درک می کنند. این مسئله می تواند در یادگیری اطلاعات و مهارت های جدید و استفاده از آنها با مشکل مواجه شود. رایج ترین انواع ناتوانی های یادگیری شامل مشکلات خواندن، نوشتن، ریاضی، استدلال، گوش دادن و صحبت کردن است. در حالی که هر کودکی هر از گاهی با تکالیف مشکل دارد، اگر یک حوزه خاص از یادگیری به طور مداوم مشکل ساز باشد، ممکن است نشان دهنده یک اختلال یادگیری باشد.

کودکان دارای ناتوانی های یادگیری می توانند موفق شوند و موفق می شوند

مواجهه با این احتمال که فرزند شما دچار اختلال یادگیری است، می تواند سخت باشد. هیچ پدر و مادری دوست ندارد فرزندش را در رنج ببیند. ممکن است تعجب کنید که این می تواند برای آینده فرزندتان چه معنایی داشته باشد، یا نگران این باشید که چگونه از مدرسه عبور می کند. شاید شما نگران این هستید که با جلب توجه به مشکلات یادگیری فرزندتان برچسب “آهسته” یا به کلاسی با چالش کمتر اختصاص داده شود.

اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اکثر بچه های دارای ناتوانی های یادگیری به اندازه بقیه باهوش هستند. آنها فقط باید به روش هایی آموزش داده شوند که متناسب با سبک های یادگیری منحصر به فرد آنها باشد. با یادگیری بیشتر در مورد ناتوانی های یادگیری به طور کلی، و مشکلات یادگیری فرزندتان به طور خاص، می توانید راه را برای موفقیت در مدرسه و فراتر از آن هموار کنید.

علائم و نشانه های ناتوانی ها و اختلالات یادگیری

ناتوانی های یادگیری از کودکی به کودک دیگر بسیار متفاوت به نظر می رسد. یک کودک ممکن است با خواندن و املا مشکل داشته باشد، در حالی که کودک دیگر عاشق کتاب است اما نمی تواند ریاضی را بفهمد. هنوز هم ممکن است کودک دیگری در درک آنچه دیگران می گویند یا با صدای بلند ارتباط برقرار می کند مشکل داشته باشد. مشکلات بسیار متفاوت هستند، اما همه آنها اختلال یادگیری هستند.

شناسایی ناتوانی های یادگیری همیشه آسان نیست. به دلیل تنوع زیاد، هیچ علامت یا مشخصاتی وجود ندارد که بتوانید به عنوان اثبات مشکل به آن نگاه کنید. با این حال، برخی از علائم هشدار دهنده در سنین مختلف بیشتر از سایرین دیده می شود. اگر از چیستی آنها آگاه باشید، می توانید به سرعت اقدامات لازم را برای کمک گرفتن از فرزندتان انجام دهید.

 چک لیست های زیر برخی از علائم رایج برای اختلالات یادگیری را ارائه می دهند. به یاد داشته باشید که کودکانی که ناتوانی های یادگیری ندارند ممکن است هنوز برخی از این مشکلات را در زمان های مختلف تجربه کنند. زمان نگرانی زمانی است که توانایی فرزند شما برای تسلط بر مهارت های خاص ناهمواری مداوم وجود دارد.

علائم و نشانه های ناتوانی های یادگیری: سن پیش دبستانی

مشکل در تلفظ کلمات

مشکل پیدا کردن کلمه مناسب

مشکل در قافیه، ر یادگیری الفبا، اعداد، رنگ ها، اشکال یا روزهای هفته

مشکل در پیروی از دستورالعمل ها یا یادگیری روال کارها

مشکل در کنترل مداد رنگی، مداد و قیچی یا رنگ آمیزی درون خطوط

مشکل در دکمه ها، زیپ ها، گیره ها یا یادگیری بستن بند کفش

علائم و نشانه های ناتوانی های یادگیری: سنین 5 تا 9 سال

مشکل در یادگیری ارتباط بین حروف و صداها.

قادر به ترکیب صداها برای ساختن کلمات نبودن

کلمات اساسی را هنگام خواندن اشتباه کردن

آهسته در یادگیری مهارت های جدید

به طور مداوم کلمات را اشتباه نوشتن

مشکل در یادگیری مفاهیم پایه ریاضی

مشکل در گفتن زمان و به خاطر سپردن سکانس ها

علائم و نشانه های ناتوانی های یادگیری: سنین 10 تا 13 سال

مشکل در درک مطلب یا مهارت های ریاضی

مشکل با سوالات تستی باز و مشکلات کلمه ای

از خواندن و نوشتن بیزار است؛ از خواندن با صدای بلند اجتناب می کند

دست خط ضعیف

مهارت های سازمانی ضعیف (اتاق خواب، تکالیف و میز به هم ریخته و نامرتب هستند).

مشکل دنبال کردن بحث های کلاس درس و بیان افکار با صدای بلند

توجه به نقاط عطف رشد می تواند به شما در شناسایی اختلالات یادگیری کمک کند. توجه به نقاط عطف رشد طبیعی برای کودکان نوپا و پیش دبستانی بسیار مهم است. تشخیص زودهنگام تفاوت‌های رشدی ممکن است یک سیگنال اولیه از ناتوانی یادگیری باشد و مشکلاتی که زود تشخیص داده می‌شوند می‌توانند آسان‌تر اصلاح شوند.

تاخیر رشدی ممکن است تا زمانی که کودک شما بزرگتر نشده است به عنوان نشانه ای از ناتوانی یادگیری در نظر گرفته نشود، اما اگر آن را زمانی که کودک شما جوان است تشخیص دهید، می توانید زودتر مداخله کنید. شما بهتر از هر کس دیگری فرزندتان را می شناسید، بنابراین اگر فکر می کنید مشکلی وجود دارد، ارزیابی آن ضرری ندارد. همچنین می‌توانید از پزشک اطفال خود نمودار نقاط عطف رشد را بخواهید یا در بخش دریافت راهنمایی بیشتر در زیر به آن دسترسی داشته باشید.

مشکلات خواندن، نوشتن و ریاضی

ناتوانی های یادگیری اغلب بر اساس مجموعه مهارت های مدرسه گروه بندی می شوند. اگر فرزند شما در مدرسه است، انواع اختلالات یادگیری که آشکارتر هستند معمولاً حول محور خواندن، نوشتن یا ریاضی می چرخند.

اختلالات یادگیری در خواندن (نارساخوانی)

دو نوع اختلال یادگیری در خواندن وجود دارد. مشکلات اساسی خواندن زمانی رخ می دهد که درک رابطه بین صداها، حروف و کلمات مشکل باشد. مشکلات درک مطلب زمانی رخ می دهد که در درک معنای کلمات، عبارات و پاراگراف ها ناتوان باشد.

علائم مشکل در خواندن شامل مشکلات زیر است:

تشخیص حروف و کلمه.

درک کلمات و ایده ها.

سرعت خواندن و روان خوانی

مهارت های عمومی واژگان

اختلالات یادگیری در ریاضی (ناتوانی در محاسبه)

ناتوانی های یادگیری در ریاضی بسته به سایر نقاط قوت و ضعف کودک بسیار متفاوت است. توانایی کودک در انجام ریاضی به طور متفاوتی تحت تأثیر ناتوانی در یادگیری زبان، اختلال بینایی، یا مشکل در ترتیب، حافظه یا سازماندهی قرار می گیرد.

کودک مبتلا به اختلال یادگیری مبتنی بر ریاضی ممکن است با به خاطر سپردن و سازماندهی اعداد، انجام عملیات و «حقایق» اعداد (مانند 5+5=10 یا 5×5=25) مشکل داشته باشد. کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ریاضی ممکن است در اصول شمارش (مانند شمارش دو تایی یا پنج تایی) مشکل داشته باشند یا در تشخیص زمان مشکل داشته باشند.

اختلالات یادگیری در نوشتن (دیسگرافی)

اختلالات یادگیری در نوشتن می تواند شامل عمل فیزیکی نوشتن یا فعالیت ذهنی درک اطلاعات باشد. اختلال نوشتاری اولیه به مشکل فیزیکی در تشکیل کلمات و حروف اشاره دارد. ناتوانی در نوشتن بیانی نشان دهنده مبارزه برای سازماندهی افکار روی کاغذ است.

علائم ناتوانی در یادگیری زبان نوشتاری حول عمل نوشتن می چرخد. آنها شامل مشکلات زیر می شوند:

نظم و پیوستگی نوشتار

کپی دقیق حروف و کلمات

انسجام املایی

سازماندهی و انسجام نوشتاری

انواع دیگر اختلالات و اختلالات یادگیری

خواندن، نوشتن و ریاضی تنها مهارت هایی نیستند که تحت تاثیر اختلالات یادگیری قرار می گیرند. انواع دیگر ناتوانی های یادگیری شامل مشکلات در مهارت های حرکتی (حرکت و هماهنگی)، درک زبان گفتاری، تمایز بین صداها و تفسیر اطلاعات بصری است.

اختلالات یادگیری در مهارت های حرکتی (دیسپراکسی)

دشواری حرکتی به مشکلات حرکتی و هماهنگی اشاره دارد، چه در مهارت های حرکتی ظریف (بریدن، نوشتن) باشد و چه در مهارت های حرکتی درشت (دویدن، پریدن). ناتوانی حرکتی گاهی اوقات به عنوان یک فعالیت “خروجی” نامیده می شود به این معنی که به خروجی اطلاعات از مغز مربوط می شود. برای دویدن، پریدن، نوشتن یا بریدن چیزی، مغز باید بتواند با اعضای لازم برای تکمیل عمل ارتباط برقرار کند.

علائمی که نشان می دهد کودک شما ممکن است ناتوانی در هماهنگی حرکتی داشته باشد شامل مشکلاتی در توانایی های فیزیکی است که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارد، مانند گرفتن مداد یا بستن دکمه های پیراهن.

اختلالات یادگیری در زبان (آفازی/دیسفازی)

ناتوانی های یادگیری زبان و ارتباط شامل توانایی درک یا تولید زبان گفتاری است. زبان همچنین به عنوان یک فعالیت خروجی در نظر گرفته می شود زیرا به سازماندهی افکار در مغز و فراخوانی کلمات مناسب برای توضیح شفاهی یا برقراری ارتباط نیاز دارد.

نشانه‌های اختلال یادگیری مبتنی بر زبان شامل مشکلاتی در مهارت‌های زبانی کلامی، مانند توانایی بازگویی داستان، گفتار روان و توانایی درک معنای کلمات، دستورالعمل‌ها و مواردی از این دست است.

مشکلات پردازش شنوایی و بصری: اهمیت گوش و چشم

چشم ها و گوش ها ابزار اصلی رساندن اطلاعات به مغز هستند، فرآیندی که گاهی اوقات “ورودی” نامیده می شود. اگر چشم ها یا گوش ها به درستی کار نکنند، یادگیری ممکن است آسیب ببیند.

اختلال پردازش شنوایی – متخصصین ممکن است به توانایی خوب شنیدن به عنوان “مهارت های پردازش شنیداری” یا “زبان دریافتی” اشاره کنند. توانایی شنیدن درست چیزها به شدت بر توانایی خواندن، نوشتن و املا تأثیر می گذارد. ناتوانی در تشخیص تفاوت های ظریف در صدا، به زبان آوردن کلمات و درک مفاهیم اساسی خواندن و نوشتن را دشوار می کند.

اختلال پردازش بصری – مشکلات در ادراک بصری شامل از دست دادن تفاوت های ظریف در اشکال، معکوس کردن حروف یا اعداد، پرش از کلمات، پرش از خطوط، درک اشتباه عمق یا فاصله، یا داشتن مشکل در هماهنگی چشم و دست است. متخصصین ممکن است به کار چشم ها به عنوان “پردازش بصری” اشاره کنند. ادراک بصری می تواند بر مهارت های حرکتی، درک مطلب و ریاضی تاثیر بگذارد.

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها