بازی‌درمانی کودک‌محور (Child-Centered Play Therapy – CCPT):

تعریف، اصول نظری و شواهد پژوهشی

بازی‌درمانی کودک‌محور (CCPT) رویکردی درمانی مبتنی بر رابطه است که ریشه در نظریه‌ی انسان‌گرایانه‌ی کارل راجرز و کارهای اولیه‌ی ویجینیا اکسلاین دارد. در این مدل، بازی به‌عنوان زبان طبیعی کودک و وسیله‌ای برای بیان افکار، احساسات، تعارضات و نیازهای درونی در نظر گرفته می‌شود.

مبانی نظری:

CCPT بر این فرض استوار است که کودکان میل ذاتی به رشد، خودتنظیمی و حل مشکلات خود دارند، مشروط بر آن‌که در محیطی امن، پذیرنده و عاری از قضاوت قرار گیرند.

مهم‌ترین اصول این رویکرد به نقل از Axline (1947) عبارتند از:

  1. ایجاد رابطه‌ای گرم، صمیمانه و پذیرنده با کودک
  2. پذیرش بی‌قید و شرط کودک به‌عنوان یک فرد مجزا
  3. همدلی و بازتاب احساسات کودک بدون تفسیر یا قضاوت
  4. احترام به توانایی کودک برای هدایت درمان خود
  5. عدم جهت‌دهی یا آموزش مستقیم در بازی
  6. تنظیم محدودیت‌ها تنها در صورت نیاز به محافظت از خود یا دیگران

نقش درمانگر:

در CCPT، درمانگر نقش تسهیل‌گر دارد، نه معلم یا مفسر. درمانگر با حضور فعال، همدلانه و پذیرنده در اتاق بازی، به کودک کمک می‌کند تا در فضای ایمن روانی، تعارض‌های درونی‌اش را از طریق بازی پردازش کند.

نقش اسباب‌بازی‌ها:

ابزارهای بازی (مثل عروسک‌ها، اسلحه‌های اسباب‌بازی، ابزار آشپزی، ماسک‌ها و…) به‌مثابه واژگان زبان کودک عمل می‌کنند. انتخاب این ابزارها باید متنوع، بازتاب‌دهنده فرهنگ کودک، و هم‌راستا با اهداف درمانی باشند. اتاق بازی باید فضایی حمایتی برای کشف خود، ابراز احساسات و تجربه‌ی کنترل فراهم آورد.

شواهد پژوهشی:

مطالعات متعددی اثربخشی CCPT را در بهبود:

* مشکلات رفتاری و هیجانی،

* اضطراب، افسردگی، اختلالات دلبستگی،

* عزت‌نفس پایین، و

* پیامدهای تروما

  تأیید کرده‌اند. پژوهش‌های فراتحلیلی نشان داده‌اند که CCPT به‌ویژه در کودکان 3 تا 10 ساله، روشی مؤثر و ایمن است.

مقالات مرتبط

بهبود درمان با بازی‌های نقش‌آفرینی

نکات کلیدی: بازی‌های نقش‌آفرینی رومیزی به‌عنوان شکلی از گروه‌درمانی، در درمان اختلال‌هایی مانند اضطراب، افسردگی، ADHD و دیگر موارد، نتایج امیدوارکننده‌ای داشته‌اند. این بازی‌ها نیازمند…

پاسخ‌ها