سندرم صفحه نمایش الکترونیکی

باور کنید یا نه، سیستم عصبی یک کودک می‌تواند به دلیل قرارگیری مداوم در معرض صفحه نمایش‌های تلفن همراه، کامپیوترها، تبلت‌ها و دیگر دستگاه‌های دیجیتال دچار تحریک بیش از حد شود. این دستگاه‌ها می‌توانند به مغز استرس مزمن وارد کنند که ممکن است به اختلالات یادگیری و رفتاری منجر شود.

سندرم صفحه نمایش الکترونیکی (electronic screen syndrome) به عنوان یک اختلال مدرن و ناشناخته در نظر گرفته می‌شود. تعامل با صفحه‌نمایش‌ها می‌تواند سیستم عصبی را به حالت «نبرد یا فرار» ببرد و منجر به بی‌نظمی و اختلال در سیستم‌های زیستی مختلف شود. این وضعیت بر خلق و خو، رفتار و تمرکز کودک تأثیر می‌گذارد و ESS فقط به نوجوانان وابسته به دستگاه‌های دیجیتال محدود نمی‌شود؛ بلکه کودکان نوپا نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

به گزارش پژوهش‌ها، 90 درصد از کودکان تا سن دو سالگی از تبلت استفاده می کنند. هر بار که کودک دستگاهی را برمی‌دارد، تغییراتی در مغز ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به تحریک و هیجان‌زدگی بیش از حد شود.

به گفته دکتر ویکتوریا دانکلی، نویسنده کتاب *Reset Your Child’s Brain*، علائم ESS معمولاً شامل تمرکز ضعیف، خلق و خوی تحریک‌پذیر و رفتارهای بی‌نظم یا نافرمان است. کودکان مبتلا به ESS به راحتی ناامید، عصبانی و اشک‌ریزان می‌شوند و به طور معمول در مدرسه با مشکلاتی روبرو هستند و ممکن است رفتارهای نابالغی از خود نشان دهند که برای دوستانشان ناخوشایند است.

عوامل خطر ESS
کودکان مبتلا به ESS به صفحه نمایش‌ها وابستگی پیدا می‌کنند و جدا کردن آن‌ها از این دستگاه‌ها دشوار است. عوامل زیر ممکن است خطر ESS را افزایش دهند:

– سن
– جنسیت پسر
– اختلالات رفتاری (مانند ADHD یا اوتیسم)
– استرس‌های روانی-اجتماعی
– تمایل به اعتیاد
– اختلالات حسی

چگونه به فرزند خود کمک کنید
به عنوان یک والد، اولین قدم برای کمک به حل این سندرم، شناسایی علائم آن است. اگر سوالات زیر در مورد وضعیت فرزند شما صادق است، او ممکن است دچار ESS باشد:

  1. آیا فرزند شما به تدریج سرکش یا بی‌نظم شده است؟
    2. آیا او خشم‌های شدیدی دارد؟
    3. آیا او به خاطر ناراحتی‌های کوچک دچار بحران می‌شود؟
    4. آیا زمانی که به او می‌گویید بازی ویدئویی را متوقف کند یا تبلت/کامپیوتر را کنار بگذارد، تحریک‌پذیر می‌شود؟
    5. آیا متوجه می‌شوید که مردمک‌های فرزند شما پس از استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی گشاد شده است؟
    6. آیا فرزند شما پس از وقت گذراندن با صفحه نمایش یا به طور کلی در برقراری تماس چشمی دچار مشکل است؟
    7. آیا احساس می‌کنید فرزند شما به اندازه کافی خوشحال نیست یا فعالیت‌ها را مانند قبل لذت نمی‌برد؟
    8. آیا فرزند شما به دلیل رفتارهای نابالغ در ایجاد یا حفظ دوستی‌ها دچار مشکل است؟

سعی کنید تحریکات صفحه نمایش را از برنامه روزانه فرزند خود حذف کنید. این کار به مغز او فرصتی برای استراحت عمیق می‌دهد و به متعادل کردن شیمی مغز و سطح هورمون‌های او کمک می‌کند و در نتیجه انرژی ذهنی او را بازیابی می‌کند. این می‌تواند به بهبود خلق و خو، تمرکز و رفتار او در عرض چند هفته کمک کند.

 

مقالات مرتبط

میزوفونیا: درک و راه های درمان اختلال صدا بیزاری  

میزوفونیا یک اختلال پیچیده و کمتر درک‌شده است که می‌تواند بر زندگی روزمره فرد تأثیر بگذارد. با این حال، با استفاده از استراتژی‌های مناسب، امکان تشخیص و مدیریت این وضعیت وجود دارد. با درک محرک‌ها، علائم و درمان‌های موجود، افراد مبتلا به میزوفونیا می‌توانند کنترل زندگی خود را به دست گیرند و در دنیای صدا آرامش پیدا کنند.

پاسخ‌ها