درمان های تکنولوژیک که هر روانشناسی باید بشناسد

درک روش‌هایی مانند نوروفیدبک، TMS، tDCS و سایر روش‌ها برای روان‌شناسان بسیار حائز اهمیت است: زیرا گزینه‌های درمانی را گسترش می‌دهد، رویکردهای متناسب با نیازهای فردی را امکان‌پذیر می‌کند، تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد را توسعه می دهد، پژوهش و نوآوری را تقویت می‌کند و اهمیت دادن به رویکردی جامع به سلامت روان را ترویج می‌کند.

 

  • نوروفیدبک، به طور خاص الگوهای امواج مغزی را مورد هدف قرار می‌دهد و از طریق نشانه‌های دیداری یا شنیداری، بازخورد فوری در مورد فعالیت مغزی را به افراد ارائه می‌دهد. نوروفیدبک برای بهبود اضطراب، اختلال بیش فعالی/کم توجهی و خواب کم کیفیت مورد تایید FDA است.
  • بیوفیدبک، مجموعه وسیع تری از پارامترهای فیزیولوژیکی مانند ضربان قلب، تنش عضلانی و هدایت پوست را در بر می گیرد. از طریق بازخورد مداوم، افراد بر پاسخ های فیزیولوژیکی خود آگاهی و کنترل پیدا می کنند که منجر به افزایش آرامش، کاهش استرس و رفاه کلی می شود.
  • تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای (TMS)، شامل استفاده از یک میدان مغناطیسی با تغییر سریع در مناطق خاصی از مغز است که جریان های الکتریکی را القا می کند که بسته به پارامترهای تحریک می تواند فعالیت عصبی را تحریک یا مهار کند. این روش برای درمان افسردگی و اختلالات وسواسی جبری مورد تایید FDA است.
  • تحریک فراجمجمه‌ای با جریان الکتریکی مستقیم (tDCS)، جریان های الکتریکی با شدت کم را به پوست سر می رساند، در نتیجه تحریک پذیری نواحی زیرین قشر مغز را تعدیل می کند. در مطالعات از این روش برای درمان بیماری هایی مثل اختلال افسردگی، دو قطبی، اسکیزوفرنی و وسواسی _جبری استفاده شده است.
  • الکترو شوک درمانی (ECT)، یک درمان روانپزشکی است که شامل القای تشنج های کنترل شده از طریق اعمال جریان های الکتریکی به مغز، معمولاً تحت بیهوشی عمومی و آرام سازی عضلانی است. در درجه اول در موارد افسردگی شدید، اختلال دوقطبی، و برخی دیگر از شرایط روانپزشکی که به مداخلات دیگر پاسخ نداده اند استفاده می شود. ECT در مجموعه‌ای از درمان‌ها، با دفعات و تعداد جلسات بر اساس تظاهرات بالینی و پاسخ بیمار به درمان، انجام می‌شود.

مقالات مرتبط

میزوفونیا: درک و راه های درمان اختلال صدا بیزاری  

میزوفونیا یک اختلال پیچیده و کمتر درک‌شده است که می‌تواند بر زندگی روزمره فرد تأثیر بگذارد. با این حال، با استفاده از استراتژی‌های مناسب، امکان تشخیص و مدیریت این وضعیت وجود دارد. با درک محرک‌ها، علائم و درمان‌های موجود، افراد مبتلا به میزوفونیا می‌توانند کنترل زندگی خود را به دست گیرند و در دنیای صدا آرامش پیدا کنند.

فاش کردن یا پنهان کاری ؟ بیماری‌های روان در محیط کار

مسائل مربوط به سلامت روان در محل کار رایج است و درصد قابل توجهی از نیروهای کار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شرایطی مانند اضطراب، افسردگی، اختلال دوقطبی و دیگر بیماری‌ها می‌تواند بر نحوه عملکرد، تعامل و مقابله افراد با استرس تأثیر بگذارد. در حالی که بسیاری از محیط‌های کاری به طور فزاینده‌ای نسبت به سلامت روان آگاه می‌شوند، اما همچنان تابوها و سوء تفاهم‌هایی وجود دارد.

پاسخ‌ها