معرفی کتاب های آموزش تربیت جنسی به کودکان

آموزش تربیت جنسی به کودکان اهمیت فراوانی دارد که به دلایل زیر قابل توجیه است:

  1. آگاهی و امنیت: آموزش صحیح به کودکان کمک می‌کند تا تفاوت‌های بدن خود را بشناسند و از خود در برابر سوءاستفاده‌ها و آزارهای جنسی محافظت کنند.
    2. سلامت روانی و جسمی: اطلاعات درست در مورد بدن، تغییرات جنسی و روابط سالم به کودکان کمک می‌کند تا با آرامش و سلامت بیشتر دوران بلوغ را سپری کنند.
    3. تصمیم‌گیری آگاهانه: آموزش تربیت جنسی به کودکان می‌آموزد چگونه تصمیمات آگاهانه و مسئولانه در مورد روابط و رفتارهای جنسی خود بگیرند.
    4. ارتقای احترام به خود و دیگران: یادگیری درباره احترام به بدن خود و بدن دیگران، به کودکان کمک می‌کند تا روابط سالم و مبتنی بر احترام متقابل داشته باشند.
    5. پیشگیری از اطلاعات نادرست: آموزش صحیح تربیت جنسی از منابع معتبر، از گسترش اطلاعات نادرست و باورهای غلط درباره مسائل جنسی جلوگیری می‌کند.

به طور کلی، آموزش تربیت جنسی به کودکان برای ارتقای آگاهی، سلامت و امنیت آنها ضروری است.

معرفی کتاب های آموزش تربیت جنسی به کودکان

۱. لمس کردن یا لمس نکردن، مسئله این است!
شناخت قوانین و معیارهای اجتماعی مربوط به تعامل جسمی با دیگران، به‌ویژه برای کودکانی با نیازهای ویژه که بیشتر در خطر سوءاستفاده هستند، دشوار است. این کتاب با استفاده از داستان و تصاویری شاد و کودکانه به زبانی ساده و شفاف تفاوت لمس درست و نادرست را توضیح می‌دهد تا کودکان با نیازهای ویژه امنیت بیشتری بیابند.

۲. بدن تو مال خودته!
«بیشتر اوقات، دوست داری تو را بغل کنند یا ببوسند، اما وقتی نمی‌خواهی کسی به تو دست بزند، باید بگویی «نه» و هیچ اشکالی هم ندارد؛ چون بدن تو مال خودت است.»
کورنیلیا اسپل‌ من، روان شناس، به زبانی ساده و اطمینان‌بخش می‌گوید که کودکان اجازه دارند آغوش و بوسه‌های دوستانه را، حتی از سوی کسی که عاشقش هستند، محدود کنند و همچنان، با او دوست بمانند.

۳ .من شما را نمی‌شناسم
مامان به کتی گفته که بعد از مدرسه باید صبر کند تا با کسی که او می‌فرستد دنبالش به خانه برود. وقتی کتی منتظر است، به بزرگ‌ترهایی که می‌خواهند او را برسانند چه می‌گوید؟ اگر آن‌ها را خوب نشناسد، چه‌ کار می‌کند؟ اگر به او اصرار کنند، چه‌ کار می‌کند؟

۴. لمس خوب، لمس بد

درکتاب لمس خوب، لمس بد، با روش‌هایی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ی جنسی کودکان آشنا می‌شویم. این مهارت‌ها با فعال کردن سیستم هشدار درونی کودک به او می‌آموزد که اگر در شرایطی غیرعادی قرار گرفت، به احساس خود اعتماد کند و کمک بخواهد.

۵. دیگر سکوت نمی‌کنم!

خانم سالوادور معلم جدید کلاس 204 است، کلاس 204 قوانین خاص خودش را دارد که به رژینا احساس آرامش می‌دهد، رژینا ترجیح می‌دهد بیشتر وقتش را در مدرسه بگذراند، با این حال او همیشه ساکت است. خانم سالوادور یک روز در کلاس با شاگردانش درباره‌ی غریبه‌ها و لمس اجباری صحبت می‌کند، تمام مدت کلاس، رژینا به رازش فکر می‌کند؛ به رازی که حتی مادرش از آن بی‌خبر است. آیا خانم سالوادور، معلم دوست‌داشتنی کلاس 204، می‌تواند به رژینا کمک کند؟

۶. باید بگی نه!

برای والدین، مربیان، و مشاوران سخت است که مرز اندام‌های خصوصی کودکان را به آن‌ها بیاموزند. اما این کتاب که از دید یک کودک نوشته شده، کار را بسیار ساده کرده است.
زاک با بهترین دوستش در خانه‌ی او تجربه‌ای تلخ داشته و برای کنار آمدن با موضوع، این کتاب را به همراه مادرش نوشته است که به کودکان کمک کند تا برای روبه‌رو شدن با موقعیت‌های دشوار آماده شوند.

۷. رازهایی که نباید مخفی کرد

یادت باشد بعضی رازها هرگز نباید مخفی بماند. شوالیه آلفرد هم راز وحشتناکی دارد؛ رازی که هرگز نباید مخفی بماند؛ اما شوالیه آلفرد بیچاره رازش را باید به چه کسی بگوید؟ به چه کسی می‌تواند اعتماد کند؟

۸. مهربانی‌ های دروغکی

یک روز دم در مهدکودک منتظر مامانم بودم که سروکله‌ی مردی پیدا شد و گفت که می‌تواند مرا به خانه برساند. او آدم مهربانی به نظر می‌آمد، ولی همان موقع مامانم از راه رسید و آن مرد به سرعت از ما دور شد. آن شب بابا و مامان برایم داستانی خواندند و یادم دادند که وقتی یک آدم غریبه را می‌بینم باید چه‌ کار کنم.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها